Wat doen we nu precies?

Het Sinterklaasfeest is een echt oud-Hollandse traditie en voor velen van ons één van de mooiste jeugdherinneringen. Zingen voor de kachel, de spanning of er wel of niet wat in het schoentje zit, en als hoogtepunt …pakjesavond!

Maar voor veel gezinnen in Nederland is ‘Sinterklaas’ helemaal geen feest, vanwege persoonlijke financiële nood. De Goedheiligman gaat aan hun deur voorbij. Maar hoe leg je een kind uit dat Sinterklaas er niet voor hem of haar is? Dat valt niet uit te leggen.

Die kinderen maakt de Sinterklaasbank blij met een cadeau. In 2016 gaan we 5000 kinderen uit arme gezinnen een sinterklaascadeau geven.

De Sinterklaasbank onderscheidt zich van andere initiatieven en organisaties omdat kinderen hun eigen cadeau kunnen kiezen; een ‘wenscadeautje’ dus. En daar hoort de voorpret, zoals het kunnen bladeren in de folder van de speelgoedwinkel, kruisjes zetten en een verlanglijstje maken, helemaal bij. Dat is wat het Sinterklaasfeest voor kinderen zo bijzonder maakt.

De Sinterklaasbank is opgericht in 2006. We worden steeds groter, maar blijven betrokken doordat vrijwilligers binnen en voor hun woonomgeving werken en deze er ook bij betrekken. Denk bijvoorbeeld aan scholen, bejaardentehuizen, ondernemers enz. De vrijwilligers doen er acties om geld te genereren maar werken ook aan een stukje bewustwording. Armoede is vaak dichterbij dan mensen denken.  Dit alles creeërt betrokkenheid.

Alle vrijwilligers en het bestuur doen dit naast hun baan. Gewoon van achter de keukentafel. Niemand bij ons krijgt betaald en we doen ook niet aan “onzin” vergoedingen. Wij doen dit allemaal vanuit ons hart. Achter onze stichting staat geen “bedrijf”. Wij krijgen geen subsidie en hebben geen structurele inkomsten. Elk jaar is het weer spannend wat we aan geld binnenhalen en hoeveel kinderen we het jaar erop blij kunnen maken.

Uit gegevens van het Sociaal Cultureel Planbureau, Armoedesignalement 2014 blijkt dat er veel armoede heerst onder kinderen. Van de 400.000 in armoede levende kinderen heeft 2/3 werkende ouders, met een verhoogd risico wanneer die als zelfstandige werkzaam zijn.
Juist deze kinderen vormen een groot deel van de doelgroep van de Sinterklaasbank.

Afgelopen jaren is gebleken dat veel charitatieve instellingen en stichtingen zich richten op dezelfde “gangbare” doelgroepen. De Sinterklaasbank steekt daarom enorm veel energie in het vinden van de echte verborgen armoede en is extra kritisch ten aanzien van haar bestaande doelgroep. Dit om ongelijkheid te voorkomen.